söndag 18 november 2012

Kommunikation

Det jag drömde inatt triggade igång tankar som jag nu ska försöka beskriva.

Som jag tidigare skrivit så känner jag mig ganska övertygad om att den energi som man skulle kunna kalla själ inte försvinner utan kanske enbart övergår till en annan dimension, eller ett annat universum eller vad man väljer att kalla det.

Det kanske finns ett sätt att kommunicera med den här andra dimensionen via symboler i våra drömmar. För tänk er att vårt mänskliga språk här på jorden är så lokalt ändå att vi enbart kan kommunicera med de närmaste via talet men vi förstår inte andra människors tal eftersom de utvecklat ett annat språk som de kommunicerar med. För att förstå varandra har vi accepterat engelskan som ett gemensamt språk.

Sen finns det även andra sätt att kommunicera också, som teckenspråk och olika taktila sätt som tex brailleskrift.

När vi drömmer, drömmer vi oftast i symboler, t ex ett hus eller en trädgård kan beskriva din kropp och en väg kan beskriva din egen livsresa. Det viktiga att ta tillvara på är den känslan som drömmen ger dig och försöka komma ihåg det när man vaknar. Då får man mycket information om vad som är på gång som kan få saker och ting i verkliga livet att klarna. Vissa drömmar verkar väldigt banala och har drag från dagens händelser. Då kanske det är precis så det är just då - banalt. Det händer inte några stora saker. Eller så kanske det är precis tvärtom - det behövs nåt banalt som pausar det jobbiga som pågår för ett ögonblick.

Tänk om det är så att det är den andra dimensionen som kommunicerar med oss via våra drömmar, för att varna oss, för att få oss att inse vissa saker eller bara småprata lite med oss. För vad vet vi egentligen? Det är vårt eget inre universum eller undermedvetna som pratar, men det är just detta jag undrar vad det är. Vad är vårt undermedvetna? Det kanske är vår port till den andra sidan - den del av oss som styr inte bara våra drömmar utan också våra beslut som vi fattar med magkänslan, dvs när inte hjärnan är där och försöker få logik och klarhet i allt. Den där känslan när man vet att något är helt rätt trots att logiken säger något helt annat. För vad är egentligen det där med magkänslan? Är det samma process som visas i våra drömmar?

Eftersom jag drömt sådana  märkliga drömmar som ger så mycket klarhet om jag bara ligger kvar ett tag och funderar över dem, så tror jag att det handlar om nån form av kommunikation med evigheten.

Jag tror att symbolismen i våra drömmar är ett gemensamt universellt språk. Alla förstår det, det gäller bara att vara lyhörd och lyssna till det.

2 kommentarer:

  1. Så sant. Ibland kan också det vi upplevt dagen innan påverka drömmarna, men också det vi upplevt för många många år sedan. Bara att få drömma är ibland en lisa för själen. Stora kramar till Dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upplevelser från förr som dyker upp i drömmen är kanske en hint om att det fortfarande finns något ouppklarat där. Tar man vara på känslan den ger så löses nog också det upp. Kram

      Radera