onsdag 22 augusti 2012

Eksem

Det brinner och svider i ansiktet, främst runt ögonen. Eksemen som dök upp för ett år sedan har inte försvunnit. I början på året fick jag en kortisonsalva att använda runt ögonen och en immundämpande salva för övriga delar. Den immundämpande salvan innehåller samma ämne, Tacrolimus (en bakterie från berget Fuji i Japan), som Pierre hade mot avstötning.

Jag var på hudmottagningen på Frölunda sjukhus i morse och fick rådet att enbart använda den immundämpande salvan och ytterligare en annan mjukgörande kräm. Kortisonsalvan har tunnat ut huden runt ögonen så den är alldeles lila. Inte nog med det - när jag håller upp med kortisonet får eksemet fritt utrymme och gör huden lik elefanthud. En ond cirkel. Fick också mjällschampo för behandling, eftersom mjäll kan trigga igång eksem och viceversa.

Det blir ytterligare en remiss till Sahlgrenska för provtagningar och sen återbesök om 3 månader till hudmottagningen igen. För mig är det helt klart att det handlar om inre stress. Men eksemen kan orsaka ytterliga själslig stress, så det är bra att få bukt med det så det inte accelerar ytterligare. Min hud speglar verkligen mitt inre just nu.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Hittade din blogg på Google. Jag lider också av eksem! Men har nu hittat lösningen! Nämligen att sluta helt med kortison och andra salvor. Det kommer inte bli lätt - men värt det! Bara smörja med naturliga oljor. Gå in på www.itsan.org för mer info, du kan också gå med i forumet och diskutera med andra som gör igenom samma sak.
    Min blogg: http://johannabe.blogg.se
    Lycka till!

    SvaraRadera