tisdag 2 augusti 2016

Försvunna saker från kyrkogården

Idag åkte jag förbi kyrkogården för att kolla läget och se hur blommorna hade stått sig sen jag planterade dem. Det såg fint ut hos både mina föräldrar och hos Pierre och min man. Men det var en sak som hade försvunnit. En vit stenängel som någon hade lagt på Pierres grav strax efter hans begravning, med inskriptionen "Någonstans inom oss är vi alltid tillsammans".

Jag vet inte vem det är som lagt den där och jag vet inte vem det är som tagit den därifrån. Är det samma person eller kan det verkligen vara så att någon har stulit den? För bortblåst tror jag inte den kan vara - den är för tung för det och har klarat stormar innan.

Undrar då om personen som lagt den där kanske känner att hen är färdig med sorgen och av någon anledning kopplat till det tagit bort den? Eller kan det verkligen vara så att det går tjuvar på kyrkogården som snor minnessaker från andras gravar? Hur understår man sig?

2 kommentarer:

  1. Tyvärr finns det alltid människor som inte kan hålla tassarna borta från det som inte tillhör dem. Nu är det alltför ofta detta händer. Människor vill inte se och förstå att när de gör intrång på en annan människas sorg trampar de inte bara på graven utan också på känslorna man har. Jag hoppas att det är som du tror, att den som lade den där nu tagit den tillbaka. Kramar

    SvaraRadera
  2. Åh. Det gör ont att läsa. Och jag vet inte vilken anledning jag skulle vilja låg bakom. Blir någon som tänkt tanken "alltid tillsammans" verkligen så färdig med sorg att hen inte kan låta orden få finnas kvar? Tog kanske någon som var mycket ledsen den, för att den uttryckte just vad den personen kände/behövde i sin sorg? Jag rättfärdigar absolut INTE stölden i så fall, mina tankar bara drar iväg... Jag hoppas faktiskt att den av misstag blev bortstädad av en allför nitisk ung sommarjobbande vaktmästare (sådan måste väl finnas?) som råkade lägga den åtsidan i en hög med ogräs....

    Tänker på dig och det du har att bära!

    SvaraRadera