onsdag 18 juni 2014

Studier

Det har varit lite tunnsått med mina inlägg under senaste halvåret. Orsaken är inte att sorgen försvunnit, för det har den inte, utan att det blivit hektiskt och intensivt på andra sätt. En av orsakerna är att jag har läst några kurser i objektorienterad programmering. Jag har utmanat mig själv med javaprogrammering och php, dels för att jag har en uppdragsgivare som önskar att jag ska göra en avancerad app till dem men också dels för att få igång min hjärna.

Att vara i ett sorgetillstånd under lång tid ger en del förändringar i hjärnan. I värsta fall kan de vara kroniska men oftast kan hjärnan reparera sig själv. Det är framförallt hippocampus som förändras, den del av hjärnan som bl a hjälper oss att skapa nya minnen. Jag märker att jag inte har samma kapacitet som för bara några år sedan att minnas nya händelser och information. Studierna har därför blivit oerhört krävande, då jag aldrig tidigare varit i kontakt med den här typen av programmering. Jag hann inte riktigt klart 2 av 3 kurser utan får använda tillfällen i sommar till att avsluta dem.

Den andra orsaken till min frånvaro från bloggen är av en helt annan natur, men det skriver jag om vid ett annat tillfälle. Det har inte varit helt okomplicerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar