tisdag 27 november 2012

Akupunktur

Igår var jag på akupunktur för första gången i mitt liv. Efter att ha läst Eva-Marie Janelos bok "Känslomässiga ärr - läkning genom österländsk visdom" tänkte jag att det kunde vara en idé att se om akupunktur kan få mig att bli starkare och ta mig igenom den här håglösheten. Hon rekommenderade en läkare i kinesisk medicin, Jun Ren, här i Göteborg som hon kände väl.

Jag var där i två timmar. Berättade om det som hade hänt och hon undersökte mig, först genom att känna på pulsen och sen titta på tungan. Hon hade svårt att hitta pulsen på fem av de sex ställen som hon kände på, dvs jag har en svag Qi, livsenergi, vilket stämmer väldigt bra. Tungan var något svullen och röd på toppen, annars bra. Utifrån detta avläste hon att jag hade för mycket hetta i kroppen, vilket också stämmer väldigt bra, jag är varm och blir lätt varmare vid ansträngning. En t-shirt under kappan räcker för mig när jag går ut.

Efter det satte hon först nålar i nacken på mig, bl a på ett ställe som skar som knivar när jag var på massage en gång. De satt på i ca 20 min skulle jag tro. Sen var det framsidan på utspridda ställen från hjässan till fötterna.

Vad vi nu ska jobba tillsammans på är att stärka lungorna och njuren i första hand. Lungorna som symboliserar metall är det som skyddar oss och blir starkt påverkat vid sorg. När lungornas förmåga försvagas visar det sig även som hudproblem (mina eksem) och man är mycket mer mottaglig för omvärldens problem, vilket också leder till en negativ spiral.

Igår när jag gick och lade mig funderade jag lite över det jag fått veta och framför allt lungornas betydelse. Någon gång i tiden har vi insett vikten av lungorna även här i Sverige. Just orden som andedräkt och andning är väldigt starka. Ande-dräkt - visar vår utandning hur vi mår i anden? Andning - är det ett begrepp som säger att vi tar in hela universum i vårt system, för är inte luft en del av universum?

Eftersom jag bara har en njure är det inte heller så konstigt att obalansen märks mer vid sorg och chock. Mina onda fötter och tinnitusen är ett resultat av det.

Det kändes så skönt att få en "diagnos", så jag var nära på att börja gråta och framför allt kändes det skönt med vetskapen att det går att stärka upp och balansera det obalanserade genom akupunktur och kost och örter så småningom. Det kommer att resultera i att det blir lättare att hantera sorgen - för kropp och själ hänger ihop, det går inte att komma ifrån.

Svensk medicin baseras mest på läkemedel (min erfarenhet). Jag är glad att jag slipper proppa i mig en massa läkemedel, för blodtryck, smärta, ångest, sömnproblem, förstoppning mm mm... För det vill jag inte ha.

Hon ville avvakta med örter för att först se hur jag reagerar på akupunkturen. I morse vaknade jag med ett hettande ansikte, såg ut ungefär som en som går på antabus. Just nu ska jag undvika viss sorts mat. Åt rester igår som innehöll sådan mat, så det kanske var det. Får berätta det nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar