söndag 18 november 2012

Drömmen som fick mig att fundera över kommunikation

Jag var i en stor galleri eller shoppingcenter och det jag kommer ihåg därifrån var att jag hade så mycket att göra att jag glömde att ge vatten och mat till några djur som jag hade hand om. Drömmen hade ett längre intro, vilket jag inte kommer ihåg, men det var det här som fastnade.

Djuren hade jag i en märklig korg med våningar. Överst fanns en papegoja och en råtta sida vid sida, under bodde ytterligare en papegoja och i botten ett djur som jag inte visste vad det var för något. Men det var så skumt och mörkt att jag inte kunde urskilja vad det var för djur.

Eftersom jag hade varit så upptagen och glömt mata djuren såg jag hur de mer och mer tappade ork och livskraft. Den översta papegojan gjorde ett utfall mot mig och bet mig i bröstet vid hjärtetrakten. Jag skyndade mig att leta efter vatten och gav papegojan och råttan. De slängde sig över det och drack glupskt. Papegojan under var så svag och döende att den inte klarade av att dricka. Det var ett skynke över den understa våningen och när jag lyfte på det var det kändes det bara ondskefullt.

Jag begav mig ut för att leta efter mat till djuren men hamnade i en trång husvagn där jag fick besök av en gammal zigenarkvinna. Hon skulle hjälpa mig med smärtan i mina fötter.

Pierre som var i 2-årsåldern hade försvunnit in i ett annat rum som visade sig vara mitt och Marcus sovrum i Partille. Han stod längst bort mot en vägg med ryggen emot mig och jag kunde inte nå honom. Jag gick tillbaka till rummet med zigenarkvinnan, men hon var borta liksom min plånbok. Istället satt där en yngre kvinna. Jag försökte konfrontera henne för att fråga vart den andra kvinnan tagit vägen och var min plånbok fanns, men hon vägrade att svara. Då blev jag vansinnig och bankade henne huvud mot väggen gång på gång.

Känslan jag fick när jag vaknade är att jag ska nog vara försiktig med vissa saker och att jag glömt att tillgodose vissa delar av mig själv. Några symboler är fortfarande oklara, bl a råttan och papegojan, så jag har bokat ett drömlexikon på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar