onsdag 18 december 2013

Busan


En ung Busan myser med brorsan Rambo som dog 
redan 2007.
Busan, 14 år poserar.
Idag vid halv niotiden på morgonen dog min katt. Min följeslagare sedan nästan 18 år. Hon drog sina sista andetag i min famn och jag kan inte tänka mig annat än att det kändes tryggt för henne att dö på det sättet.

Successivt slutade hon att äta för nästan två månader sedan och har klarat sig på enbart vatten sen dess. För någon dag sen slutade hon dricka vatten också, men jag har "matat" henne försiktigt med en spruta, för jag vill gärna tro att mirakel sker. Jag ville tro på att hon skulle resa sig upp och gå till matskålen för att äta och dricka på egen hand.

Men så skedde inte. Hon blev snabbt sämre och sedan i fredags har jag vakat över henne. Hon har gjort tappra försök att på vingliga ben gå på toaletten. Där har hon lagt sig och kissat liggande. Och blivit liggande. Jag har burit henne fram och tillbaka från filten men mestadels legat och gosat med henne i soffan eller sängen. Igår kväll trodde jag inte att hon skulle få uppleva en ny morgon mer.

Det känns bra ändå att vi fick så mycket tid ihop mot slutet, men det kommer att kännas tomt nu när hon inte kommer och möter mig i dörren när jag kommer hem, eller sitter i soffan med mig på kvällarna, eller tröstar mig när jag är ledsen. Hon gav så mycket utan att kräva något i gengäld och jag hoppas att jag åtminstone kunde ge henne lite trygghet mot slutet.

4 kommentarer:

  1. Kram! Och så vill jag säga tack för din blogg om jag inte gjort det tidigare. Jag läser bakåt ibland och blir tröstad (det låter absurt att kunna bli det av någon annans sorg men jag tror du förstår hur jag menar). Att ha trätt in i sorgens värld är för mig som att få tillträde till ett rum jag bara har hört talas om, ett rum jag trots det trott mig veta ungefär hur det var möblerat men först nu vet hur tomt, kallt och mörkt det är.
    Allt gott till dig <3

    SvaraRadera
  2. Hej du...Jag väljer att kommentera detta inlägg, som är ditt senaste. Och jag väljer att kommentera det för att det är skrivet på Anthonys födelsedag, han fyllde 14 dagen då du skrev detta...Sov gott i natt...// Maria

    SvaraRadera
  3. Tack för att du tyckte min blogg var fin, fint att höra…Älskar framförallt headern som jag fick hjälp med att göra av ett proffs på datorer. Ja flera märkliga tillfälligheter eller vad man ska kalla det häromdagen. Ser fram emot att ses igen i höst eller när det nu var det var sagt….Kram Maria

    SvaraRadera