torsdag 17 maj 2012

Sugrören

I morse ramlade påsen med sugrör ner från hyllan. Inget konstigt med det, förutom att jag och katten låg kvar i sängen och påsen med sugrör har legat stabilt på hyllan i köket sedan Pierre rörde dem sist.

Det var bara han som använde dem. Till allt. Mestadels drack han mjölk med sugrör - smakade bättre så, tyckte han. Han hade sina små egenheter.

Vill han säga mig något? Att han är här? Att det är bra att jag börjat med anmälan? Tacka för blommorna? Eller vad? Jag vill i alla fall tro att han är här, eftersom lukten av gammal gubbe har försvunnit också. Ja, det har jag inte berättat.

När vi flyttade in här kände jag efter ett tag lukten av en gammal man ute i köket. Var det någon som bott här innan som deklarerade att det här var hans område? Jag kunde inte bli av med lukten hur jag än bar mig åt. Ibland kunde jag också känna, efter att jag gått och lagt mig, att någon betraktade mig. Det var inget skrämmande med det, bara ett konstaterande att så var det. Kvart över 3 på natten brukade jag också vakna av att det knarrade i golvet - första gångerna blev jag livrädd, men det var inget mer med det, så jag vande mig.

Nu har allt detta försvunnit. Istället har det tillkommit knastrande i väggen ovanför min säng ibland, TV-bilden rasslar till väldigt mycket emellanåt, det knäpper alltid en hel del i datorn efter att den är avstängd. Allt detta kan kännas som naturliga händelser, men det finns inget elektriskt i väggen bakom sängen, TVn har aldrig rasslat så förut och knäppandet i datorn sker oavsett hur lång tid det gått efter att den stängdes av. Det brukar alltid komma när jag ligger i sängen och läser. Det känns då som om Pierre vill säga god natt. Jag svarar honom naturligtvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar