måndag 7 november 2011

Allhelgona

Allhelgona kom och gick - för mig gör den ingen skillnad eftersom varje dag är fylld av samma tunga saknad ändå. Men jag var på kyrkogården och gjorde fint och tände ljus. Efteråt åkte jag till Mariakyrkan för en minnesgudstjänst. De läste upp namnen på alla i församlingen som gått bort under året och tände ett ljus för var och en. Det var stämningsfullt och vackert med pianomusik och cello. Jag trodde att det skulle bli svårt att gå in i den kyrkan igen, eftersom det var där vi höll Pierres begravningsgudstjänst. Men det blev inte svårt alls, förmodligen för att det var en minnesgudstjänst över de döda och vi var alla ledsna som satt där. Det var annorlunda för 27 år sedan - då döptes min äldste son där - en glädjens stund. Pierre döptes i Tyska kyrkan och min mans begravningsceremoni ägde rum där ungefär två år senare. Ett dop och en begravning i var och en av kyrkorna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar